SÅ MULIGHETER: Kjetil Tveter (i midten) og de andre grunderne i United Influencers har skapt god butikk av å koble folk med påvirkningskraft til merkevarer. Foto: United Influencers

Så muligheter der andre så «dumme bloggere»

12. juni, 2017 | Gjermund Glesnes

I vår tok United Influencers over motebladet Elle – bare tre år etter at gründerne ble sett på som «raringer» som ville jobbe med bloggere.

Bloggnettverket United Influencers ble startet i august 2014. Det første hele driftsåret omsatte det for drøye 15 millioner kroner. Året etter var tallet rundt 30 millioner. Og i år tror de at omsetningen for Norge og Sverige samlet vil ligge på 70 millioner kroner uten magasininntektene. Det har med andre ord vært litt av en reise for administrerende direktør i morselskapet United Influencers Holding Kjetil Tveter og de andre gründerne.

Og det hele startet nokså tilfeldig – og mot de fleste råd.

Ingen så potensialet

Spiren til selskapet som i dag jobber med over 150 større influencers – påvirkere – samt 650 mindre ble sådd da Tveter gjorde en kampanje med to kjente influencers i 2013 for treningssenterkjeden Elixia, hvor han da var salgs- og markedsdirektør.

Effekten var formidabel.

– Vi lagde ni episoder med Youtube-videoer sammen med disse influencerne. Da vi postet den første videoen på Elixias Facebook-side, fikk vi et par tusen visninger av filmene. Da profilene la dem ut på sine egne blogger, gikk det bare noen timer før 50.000 mennesker hadde sett videoene, forteller Tveter.

Kjetil Tveter i United Influencers
Kjetil Tveter er adm. dir. i morselskapet United Influencers Holding, som eier både UI Norge og UI Sverige.

Han ville jobbe mer med bloggere, og begynte å jakte på et mediebyrå som kunne hjelpe ham med kampanjene. Men jakten var resultatløs.

– Jeg ble møtt med endel negative sannheter om at bloggerne var vanskelige og umulige å samarbeide med. Dermed begynte han reisen som skulle resultere i United Influencers.

Tveter dro på lanseringer og møtte flere av de største bloggerne. Hans inntrykk var et helt annet enn den «sannheten» bransjen hadde. Der de så useriøse og «mindre smarte» folk, så han intelligente, unge mennesker med lidenskap og evne til å formidle den – rett og slett superflinke innholdsskapere.

Den høsten etablerte han selskapet, som nå lever av å koble influencers til merkevarer i både Norge og Sverige.

United Influencers er også det eneste influencerselskapet i verden som får lov til å drifte en av verdens sterkeste merkevarer innen mote og skjønnhet, nemlig Elle.

Sett på som «raringer»

Kjetil Tveter beskriver at de fort skjønte at de befant seg i et nytt marked og nye kanaler, hvor det var de som måtte gå opp løypa helt fra scratch. Fra en uproff bransje der det var vanlig å investere opp mot maks 100.000 kroner for et samarbeid, har de i dag avtaler på flere millioner kroner fra én merkevare. En del av å begynne med noe helt nytt, var også å bli møtt med en god del skepsis.

– Jeg opplevde akkurat det samme da jeg startet i treningsbransjen. Treningssentre ble sett på som «bolestudioer», og ingen banker ville ta i dem. Så kom Elixia og skapte big business av det. Litt det samme ble vi møtt med her også. Vi var liksom noen raringer som skulle jobbe med bloggere, og mange syntes det var superskummelt, forteller han.

– Det er alltid tøft å gå inn i en bransje som har et litt negativt stempel på forhånd. Da må du fighte mot negativiteten i tillegg til utfordringene med å drive et nyoppstartet selskap, legger han til.

Derfor innrømmer han det gjerne: Etter all skepsisen føles det ekstra godt å se at omsetningen og resultater går i riktig retning, og nå krone det hele ved å overta Elle.

Samarbeider med Svea Finans

Det var forresten ikke alle som var skeptiske til nykomlingen United Influencers fra starten. Allerede på våren, fire–fem måneder etter at bloggnettverket hadde sin lansering, tegnet det en factoringavtale med Svea Finans.

– Vi ønsket å betale våre influencere med en gang de gjorde jobben. Men halvparten av kundene våre er mediebyråer, som har mye lengre betalingsfrist. Derfor var det veldig fint å ha factoring i bunn, slik at vi unngår å komme på etterskudd, sier Kjetil Tveter.

– Svea Finans har vært en fin partner, også når vi opererer med relativt store fakturaer. Alternativet er mye dyrere: Enten å ikke ha penger, eller å måtte låne penger til høyere rente, konkluderer han.

Ønsker du mer informasjon? Kontakt oss!